Saturday, January 19, 2008

Situs Resmi Visit Indonesia Year 2008?

Kemunduran Tahun Kunjungan Wisata Indonesia (VIY 2008) bukan sahaja terlihat pada slogan yang digunakan, malah laman web rasmi sempena tahun berkenaan seolah2 tidak wujud.

Cuba korang gelintar (search) di Google.com mengenai Visit Indonesia Year. Dan resultnya seperti di gambar sebelah.

Korang lihatlah sendiri laman web VIY 2008 yang pertama disenaraikan di Google.com dengan klik sini. Adakah itu laman web VIY 2008?

Berbeza dengan Tahun Melawat Malaysia (VMY 2007). Cuba korang search pula, Visit Malaysia Year.

Laman web yang pertama disenaraikan sudah tentulah Tourism Malaysia. Dan cuba korang bandingkan kedua2 laman web ini.

Kedua2 gambar di atas menunjukkan bahawa laman web VIY 2008 jauh ketinggalan dari VMY 2007. Rekabentuk laman web tersebut juga tidak menarik. Berjayakah mereka menarik 7 juta turis mancanegara tahun ini?

Selain itu, tahun ini juga dicanangkan sebagai Tahun Melawat Terengganu. Apa yang membanggakan ialah laman web rasmi Tahun Melawat Terengganu 2008 jauh lebih maju dari laman VIY 2008.

Walaupun hanya sebuah negeri yang saiznya jauh lebih kecil berbanding negara Indonesia, kemajuan pelancongan negeri ini tidak dapat dinafikan lagi.

Kemajuan laman web Terengganu ini diakui sendiri oleh forumer Indonesia di SkyscraperCity Forum (Lihat gambar). Klik gambar berikut atau rujuk sini untuk ke forum tersebut.

Diharapkan pendedahan ini menyedarkan negara Indonesia tentang pentingnya keberadaan di dunia cyber.

Mereka sepatutnya memajukan dahulu laman web negara mereka dan bukannya menyerang serta menceroboh laman web negara lain seperti yang pernah diperlakukan kepada laman web Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan pada tahun lepas. Rujuk sini atau klik gambar sebelah.

Dengan itu, sama2 kita menjayakan tahun pelancongan negeri2 di Malaysia pada tahun ini. Yang pasti, pelancongan dalam negara lebih menarik dari melancong ke Indonesia. Malaysia Truly Asia.

No comments: