Saturday, January 19, 2008

Tahun Kunjungan Wisata Indonesia Memalukan


Kedua2 gambar di atas menunjukkan logo bagi Visit Indonesia Year 2008 (VIY 2008) atau dikenali Tahun Kunjungan Wisata Indonesia 2008. Kenapakah VIY 2008 menampilkan dua logo?

Ini kerana kesilapan yang memalukan pada slogan VIY 2008 tersebut. Begitulah mundurnya negara Indonesia. Bukan saja pada aspek ekonomi dan pelancongan, malah pada penguasaan bahasa Inggeris.

Apa yang lagi memalukan ialah kesilapan ini disedari hanya pada tahun ini setelah VIY 2008 dilancarkan.

Kesilapan yang memalukan ini diakui oleh berita Liputan 6 pada 9 Januari 2008. Tambah memalukan apabila slogan yang salah dari segi tatabahasa Inggeris itu turut diletakkan pada setiap pesawat Garuda Airlines!


Selain itu, slogan VIY 2008 juga dikatakan tidak relevan dengan kampanye wisata negara itu. Adakah wisatawan mancanegara mahu mengunjungi negara itu pada tahun 2008 semata2 untuk menyambut kebangkitan nasional mereka?

Negara tersebut begitu syok sendiri dalam melancarkan Tahun Melawat Indonesia. Klip video di sebelah ini yang dipetik dari Liputan 6 sehari selepas berita di atas disiarkan, turut mengakui bahawa kesilapan pada slogan ini amat memalukan Indonesia.


Kesalahan yang memalukan ini sepatutnya tidak berlaku apatah lagi semasa mempromosikan negara di mata dunia.

Mereka sepatutnya berfikir sewaras2nya sebelum membentuk slogan yang penting itu. Ini tidak. Yang lebih penting bagi mereka ialah menggagalkan program Tahun Melawat Malaysia yang lalu dengan mensensasikan isu lagu Rasa Sayang. Akhirnya, pelancongan negara sendiri yang mendapat malu.

Cuba korang lihat, kesilapan yang memalukan Indonesia ini juga mendapat liputan media antarabangsa seperti MSNBC, USA Today, AssociatedContent dan banyak lagi. Klik headlines berikut untuk berita penuh.

Selain itu, slogan bagi VIY 2008 ini dibuat dengan meniru cara Malaysia yang terlebih dahulu mempromosikan Tahun Melawat Malaysia 2007 iaitu "Celebrating 50 years of nationhood". Lihat ketandusan idea mereka. Hal ini dipersetujui oleh seorang forumer Indonesia di forum Jawaban. Klik gambar berikut untuk ke forum tersebut.


Memandangkan slogan VIY 2008 ini menarik dan tidak diterima, blog ini menampilkan logo baru bagi VIY 2008 dengan slogan yang tepat!


Tidak hairanlah mengapa pemerintah negara itu memberi target rendah iaitu hanya 7 juta pelancong dari seluruh dunia melawat Indonesia semasa VIY 2008. Pendedahan ini setidak2nya menyedarkan mereka bahawa mereka perlu belajar lebih mendalam lagi bahasa Inggeris untuk mengelakkan hal yang memalukan ini berulang.

No comments: